Zenei gén vagy botfül?

A muzikalitás

 

"Az agy vágyik a zenére" - olvastam egyszer egy cikkben.

Ez határozottan vonatkozik rám, mert szeretek mindenféle zenét.

 

De nem csak a mi agyunk, hanem a madaraké is vágynak a zenére. Néhány madár agyának egy része mohónak bizonyul a zene iránt.

 

Vannak muzikális és kevésbé muzikális emberek?

Mindenki egyenlő, de néhány még egyenlőbbek?

 

A muzikalitást veleszületett adottságnak tartják. Ez már általában a gyermekkorban is megnyilvánul.

 

Megfigyeltem az ismerőseim között, hogy a zenei hallás nem oszlik el egyenletesen.

A rádióban hallottam egy jó számot aminek a dallamát és az akkordjait fel akartam ismerni. Egy kicsit már tudtam gitározni, habár csak mechanikusan. 

 

Sok kísérlet után, amikor újra és újra meghallgattam a dalt, feladtam. Úgy éreztem mintha egy színvak akarta volna a színeket kitalálni.  Egy iskolatársam, aki nem járt zeneiskolába segített,  gyorsan leírta a dallamot és az akkordokat nekem.

 

Nagyon meglepett, mert nem tudtam megérteni, hogyan csinálta.  Miért volt ilyen jó füle, azaz a hallása?

 

Van sok más példa is olyan emberekről, akiket személyesen ismerek, ezért biztosan tudtam, hogy nincs zenei végzettségük, akik látszólag könnyedén hallásból felismerik egy szám dallamát és felépítését.

 

Sőt  még a jó dalokat, számokat is írnak néhányan, zenei tanulmányok, vagy zenei főiskola nélkül. Konkrétan, ismerem a Kispál és a Borz rock -együttes két tagját közelről, tudom, hogy  nem tanultak zeneszerzést.  Mégis milyen jó zenét írnak, játszanak.  Hogyan lehetséges ez?

 

Ez varázslat?  Vannak muzikális és nem muzikális emberek?  Ez egy  kényes kérdés mivel mindenkit egyenrangunak kell tekinteni, de ebben az esetben ez sajnos nem igaz...

 

Ez a tény, a különbség természetesen nagy hatással van a zene tanulására és mindenekelőtt a tanítására.

 

Először is kezdjük a madarakkal.

Madár dal - a genetikai dalszerző

Sok énekes madár van világszerte. Például kakukk, csalogány pacsirta és a legjob a madár "Pavarotti" a zebrapinty.   A énekesmadarak hasonlóan tanulják meg a rövid dallamaikat, mint mi az anyanyelvünket.

 

A madarak "dalának" zenei formája van.

Egyes hangsorokban, amiket fütyülnek, még harmonikus viszonyok is felismerhetőek. A hangszekvenciák állhatnak kvintböl, kvártból vagy oktávból.

 

Fontos lenne megtudni, hogy az ilyen harmonikus hangsorozat generálását egy adott képesség okozza-e, vagy kiváltja-e.

 

A FoxP2 gén

 

Különböző madarakkal végzett kísérletek kimutatták, hogy az agyukban egy adott gén, a FoxP2 felelős e képességért. Azok madarak, amelyeknek az agyában nincs elegendő ebből a génből, nem tudnak megtanulni énekelni.

 

A genetikailag veleszületett énekkel élő madarak mindig jobban tudnak énekelni, mint más fajok, mert speciális idegi struktúrájuk van, amelyek fontos szerepet játszanak az ének megtanulásában.

 

A kanári még "variációkat" is létrehozhat egy "témához". A párzási időszak után minden évben megváltoztatja dallamának hangját. Kísérletezik annak érdekében, hogy a lehető legnagyobb hatást ér el, amikor a nőstényeket hívja.

 

A természet ragaszkodik a biológiai részletekhez, amelyek hasznosnak bizonyulnak, és új célokra adaptálja őket.

 

Hogy mi emberek beszélhetünk, ennek a speciális génnek is köszönhetjük...

 

Ennek a FoxP2 gén, fehérjének a felfedezése az 1990-es években történt: ebben a genetikai rendszerben a mutációk specifikus beszéd- és beszéd zavarokhoz vezetnek az emberekben.

 

Vannak hasonlóságok az ember és a énekesmadarak között: mindkettő utánzással tanul hangok világában.

 

A legújabb kutatások is azt mutatják, hogy ehhez mind az embereknek, mind a madaraknak szükségük van a FoxP2 génre.

 

Érhető tehát, hogy mind emberekben, mind madarakban a sajátos zenei minták dallamok megvalósítása nemzedékről generációra terjednek.

 

Ezzel kapcsolatban most nekem spontán a Bach-dinasztia ugrik be példaként. A nagy  Bach-család sok tagja nemzedékeken keresztül jó zenészek voltak. Úgy tűnik tehát, hogy mindegyiknek van egy közös vonása, mint például a zenei képességért felelős gén.

 

Tehát a biológiai adottságok nagy mértékben meghatározóak. 

 

Tehetség a zenében - a genetikai dalszerző...?

 

Először a rossz hír: A gének valóban irányítják a zenei tehetségeket

 

Elterjedt az a nézet, hogy a zenére születni kell. A zene más mint a többi művészet, festészet,írás stb. Sokan vallják, hogy a  zenéhez nincs „tehetségük”

 

A családomban senki sem volt zenész, és az agyam idegi szerkezete, ez a gén Foxp2 sem fejlett ezen a területen.

 

Tehát igaz, hogy a zenészek eltérő agy struktúrával rendelkeznek, mint a nem zenészek.

 

A kutatások becslései szerint a zenei teljesítmény kb. 70% -a genetikai.

 

Az egyik követelmény: a génkészlet. A kutatások becslései szerint a zenei teljesítmény kb. 70% -a genetikai.

 

Egy igazán jó zenészhez korai támogatásra, jó tanárokra és természetesen olyan tulajdonságokra van szüksége, mint az ambíció, a szorgalom és a kitartás. A gén készlet mellett.

 

Most a jó hír!

 

Ennek ellenére szinte minden ember többé-kevésbé muzikális. Az embereknek csak néhány százaléka rendelkezik genetikai rendellenességgel,("botfülű") ezért nem képes felismerni a különféle hangokat.

 

Mindenki tovább fejlesztheti a zenei képességét!

 

Azt én is megtettem, miután rájöttem, hogy nem vagyok túl muzikális, és nem tudom könnyen leírni, amit hallok. Azért kezdtem keresni módszereket és módszereket, mert a zenét nagyon szeretem és érdekel és meg akartam érteni alaposan.

 

Mindenekelőtt fontos tudni, hogy milyen módszerrel. Először is a hallást kell fejleszteni. Meg kell különböztetni és megnevezni a zene építőelemeit a hangokat.

A hallását úgy lehet fejleszteni mint az izmokat. Meg kell ismerni a zene szabályait a hangok közötti rendszerét. Több hang egyszerre való felcsendülésének a viszonyait.

 

Senki sem tudna sakkozni, ha nem ismerné pontosan a húzásokat és a szabályokat.   Nagyon hasznos ismerni egy zenedarab felépítését, szerkezetét.  Akkor lehet csak igazán megérteni a zenei mondanivalot.

 

Így mindenki sokkal jobban megérti a zenét, és aktív hallgatója lehet a zenei folyamatoknak, tudatosabban érzékeli őket, majd eredményesen játszik zenét.

 

Könyvajánló

 

Szeretnék ajánlani egy könyvet, amely lépésről lépésre írja le ezt a fejlesztési folyamatot, és mindenkinek lehetővé teszi , egy nagyon hatékony módszerrel a zenei képességet fejleszteni. Aki le akarja rövidíti ezt az utat annak ajánlok egy megfelelő könyvet.

 

Ezzel a könyvvel mindenki megismerheti a zene nyelvét, azaz a  szabályait. A könyv címe: "Legyen a zene Tiéd!"  

 

Kodály hasonlóan mondta: Legyen a zene mindenkié 

 

Tetszett ez a cikk?

Szeretnél  hasonló cikkeket,  tippeket a zenéről olvasni?

 

Értesülj a legújabb zeneelmélet, zene tanulási tippekről. Iratkozz fel a blog értesítőre és kapsz egy e-mailt, amikor hasonló cikk érkezik.

Note: Please fill out the fields marked with an asterisk.

Write a comment

Comments: 0